17 czerwca – Wakacyjne porady , na wakacje dla smyka ćwiczenia języka.
8 czerwca – ćwicz buzię ze zwierzętami
4 czerwca – kolejne propozycje to porady dla rodziców oraz „smaczne”.
28 maja – Kolejne ćwiczenia oddechowe i gimnastyka buzi i języka.
20 maja Pani Ania dodała kolejne propozycje ćwiczeń oddechowych (materiał pochodzi ze strony „Mowa od nowa” ) i ćwiczenie słuchowe. Ćwiczenie słuchowe polega na ty, że rodzic czyta polecenie a dziecko samodzielnie rysuje. Prace można przesłać na adres przedszkola zostaną one zamieszczone na naszej stronie.
Ćwiczenia słuchowe
Kamil wyszedł do ogrodu. Rosły tam 3 drzewa i 4 pomarańczowe kwiatki. Chce zagrać z kolegami w piłkę nożną. Piłka leżała obok bujaczki. Ubrał stój sportowy. Bluzę w kolorze żółtym, spodnie w kolorze niebieskim a buty były koloru zielonego. Dodatkowo włożył na głowę czerwoną czapkę, która chroniła go przez słońcem
13 maja. Inne propozycje: ćwiczenia języka oraz wskazówki „Jak czytać dziecku, by rozwijać jego mowę”
Kolejna propozycja ćwiczeń logopedycznych
29 kwietnia pani Ania przesłała dwie kolejne propozycje ćwiczeń:
Pierwsza propozycja : Ćwiczenia oddechowe
Zapraszam dzieci i rodziców do wykonania poniższego zadania. Zabawa sprawia dzieciom wiele radości. Chętnych rodziców, proszę o przesłanie zdjęć wykonanej pracy na adres przedszkola. Zdjęcia zostaną zamieszczone naszej stronie.

Link do ćwiczenia

Bajka logopedyczna przeplatana ćwiczenia artykulacyjnymi.
22 kwietnia – Kolejne propozycje pani Ani Na ten tydzień : Ćwiczenia, Z AKTORKĄ TEATRU ITAKZAGRAMY MAGDALENĄ DASZKIEWICZ
Gimnastyka buzi i języka z Magdą – aktorką Teatru Itakzagramy – odcinek 1
Gimnastyka buzi i języka z Magdą – aktorką Teatru Itakzagramy – odcinek 2
Gimnastyka buzi i języka z Magdą – aktorką Teatru Itakzagramy – odcinek 3
Gimnastyka buzi i języka z Magdą – aktorką Teatru Itakzagramy – odcinek 4
Zachęcamy Państwa do odwiedzenia strony, na której znajdziecie państwo więcej informacji o ofercie Teatru Itakzagramy
Zachęcam do wykonania ćwiczeń wspólnie z dziećmi w domu.
Logopeda
Anna Krzeszewska
16 kwietnia Pani Logopeda zaprasza do kolejnych zabaw:
„Psotny czarodziej” – ćwiczenie motoryki warg i języka
Był raz czarodziej, psotnik szalony.
Pewnego razu, gdy był znudzony,
Powiedział: Mam pomysł na psotę!
Co ja ci powiem: ty zrobisz potem.
Wyciągnął różdżkę i tak czarował:
Chcę aby język twój zawirował (oblizywanie warg na około),
Chcę, żeby sięgał mocno do góry (ciągnięcie języka w górę),
W policzku próbował wywiercić dziury (uciskanie językiem wewnętrznej ściany policzka).
Niech się wypręży (język napięty ‘grot’), niech trochę poskacze (język góra, dół),
Niech sięga brody, kiedy nie patrzę (nauczyciel zamyka oczy – dzieci wyciągają język na brodę),
Niech zębów policzy pięć albo sześć (dotykamy ząb po zębie),
A teraz niech znika, żegnam go, cześć!
Gra logopedyczna z głoską Sz
Zapraszam dzieci i rodziców do zagrania w grę interaktywną. Gra została przygotowana przez panią Annę Suską.
Link do gry Gra logopedyczna z głoską”sz”
Logopeda
Anna Krzeszewska
Rozwijamy mowę dziecka – 8 kwietnia 2020
Wskazówki dla rodziców jak wspierać mowę dziecka. Przedstawiam ulotkę logopedyczną przygotowaną przez panią J. Szymańską. Zachęcam do skorzystania i wspólnej zabawy z waszymi dziećmi.
Logopeda
Anna Krzeszewska
Wpływ sprawności manualnej na mowę dziecka
Zaproszenie do ćwiczeń z biedronką
25 marca
Przedstawiam dziś Państwu propozycję zabawy logopedycznej, dzięki której za pomocą Koła Fortuny możemy wspólnie z dzieckiem usprawniać aparat mowy. Zabawa sprawia dzieciom wiele przyjemności i wywołuje uśmiech na twarzach naszych milusińskich.
Ćwiczenia logopedyczne do pracy w domu z rodzicem – 1kwietnia – NOWE
Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:
1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady:
·„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami można znaleźć w sieci).
·Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
·Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę.
·Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
·Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
·Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie
głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m –
a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?”
(nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok
(o), rak (a) itp.
Tutaj znajdziecie Państwo Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby.
2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych.
3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.
Ćwiczenia warg:
·Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
·Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
·Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
·Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Ćwiczenia języka:
·„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
·Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
·Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
·Kląskanie językiem.
·Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
·Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
·Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
·Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
·Płukanie gardła ciepłą wodą.
·„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
·Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Ćwiczenia policzków:
·Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
·Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
·Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
·Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania
Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.
Logopeda
Anna Krzeszewska