Książki w przedszkolu

Książki w codziennej pracy w przedszkolu

W przedszkolu książki towarzyszą nam niemal każdego dnia. To nieocenione narzędzie pracy, rozrywki, inspiracji. Często wykorzystujemy dziecięcą literaturę celem wprowadzenia do tematyki tygodnia, czytamy dzieciom oczekując na posiłek, dla relaksu, poszukując odpowiedzi na nurtujące nas pytania, itd. Z nich czerpiemy pomysły, wiersze, teksty literackie do przedstawień. Stanowią one pole do działań wychowawczych, pomagają rozwiązywać wiele dziecięcych problemów, są lekiem na ich małe i większe smutki, dostarczają radości, sprzyjają zadumie.

Obserwujemy, że jest sporo dzieci, które posiadają w domu swoje biblioteczki, dzielą się z nami swoimi zasobami. Chętnie „wypożyczają” nam swoje egzemplarze do przeczytania całej grupie. Niestety zdarzają się także dzieci, które nie znają książeczek, nie potrafią się nimi „posługiwać” . Często przedszkolacy nie potrafią się skupić na czytanych tekstach. Wynika to oczywiście z ich psychofizycznych możliwości, ale i z z braku doświadczeń. Czasami łatwiej jest dać dzieciom tablet, włączyć jakieś urządzenie, by ono zajęło ich uwagę. Dzieci są często „przebodźcowane”. Już niemal od narodzin dzieciom towarzyszą zabawki, które dźwięczą, migają, poruszają się, itd. Mamy nie raz okazję obserwować maluchy jeszcze niemówiące, ale sprawnie posługujące się tabletami czy smartfonami rodziców, wpatrzonymi w ekrany tych urządzeń. Niestety to wszystko nie sprzyja rozwojowi naszych pociech. Nadmiar zewnętrznych bodźców może sprawić, że dziecko staje się niesforne, poddenerwowane, przestaje słuchać, co do niego mówimy i nie może się skupić na najprostszych czynnościach. Możemy u dzieci obserwować:

  • płacz
  • niepokój
  • nadpobudliwość
  • smutek
  • przerażenie
  • rozdrażnienie
  • brak skupienia
  • kłopoty z snem

Pozwólmy dzieciom na spokojne zabawy, na swobodny wybór tematu, rodzaju zajęcia. Wyciszmy je. Czytanie książek bardzo nam może pomóc w tym. Słuchanie pozwoli rozwijać uwagę, skupienie. Dostarczy dzieciom pomysłów na spędzanie czasu, rozwinie wyobraźnię. Więcej o walorach czytania piszemy w artykule powyżej.

Obserwując dzieci od momentu ich przyjścia do przedszkola do czasu opuszczenia naszych murów, miło zauważać zmiany zachodzące u dzieci w zakresie obcowania z książką. Z biegiem czasu przedszkolacy uczą się słuchania, potrafią skupić się na coraz dłuższych tekstach, czynią to chętnie, żywo reagują na treści. Później odzwierciedlają to w ilustracjach, zabawach tematycznych, same sięgają również po książeczki w czasie swobodnej zabawy. Bogaci się ich słownictwo.

Od lat staramy się podejmować wiele inicjatyw, by zachęcić dzieci do obcowania z książkami.

Od wielu lat przyłączamy się do akcji Cała Polska czyta dzieciom”.Wielu rodziców odwiedza grupy swoich dzieci i czyta im bajki. Kilka grup kolejny rok realizuje projekt Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Wzięliśmy udział w realizacji projektu Biblioteka Przedszkolaka” i nadal wykorzystujemy pomysły zaczerpnięte z tego przedsięwzięcia. W drugiej połowie roku 2021 nasze przedszkole skorzystało z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Dzięki pozyskanej dotacji zakupiliśmy 196 pozycji z zakresu dziecięcej literatury, które będą bazą dla tworzonej przedszkolnej biblioteczki w budynku przy ul. Szkolnej 37. Staramy się, by literatura dostępna w przedszkolu była różnorodna, dlatego w zestawie zakupionych książek znalazły się takie tytuły jak :

Poeci dla dzieci. Idzie niebo i inne wiersze Ewa Szelburg – Zarembina, Brzechwa dzieciom, Wiosna, lato, jesień, zima w moich rymach Wady Chotomskiej, klasyczne bajki czy baśnie Bajka o rybaku i rybce, Szewczyk Dratewka, Baśnie Andersena ale i nowości wydawnicze czy książeczki dla dzieci obecnie popularne na rynku wydawniczym.: książki z serii Pan Kuleczka, Kicia Kocia , Mądra Mysz. Wśród zakupionych książek znalazły się także takie tytuły jak: Bajki logopedyczne, Dobre maniery bez tajemnic, Bajki, które uczą, jak żyć wśród innych , Wielka księga wartości, Bajkoterapia.

W przedszkolu organizujemy:

  • wyjścia na zajęcia biblioteczne w czytelni miejskiej,
  • zajęcia biblioteczne w budynku przedszkola,
  • czytanie bajek i/lub prowadzenie zajęć plastycznych w oparciu o odczytane teksty, przez pracowników biblioteki,
  • podejmowujemy wspólne działania z MiPB w Golubiu-Dobrzyniu: np. Piknik Biało-Czerwony, konkursy recytatorskie dla przedszkolaków, w których pracownicy biblioteki są członkami komisji konkursowej i inne,
  • organizujemy konkursy bajkowe (zagadki, quizy, itp.),
  • jesteśmy organizatorami lub uczestniczymy w zewnętrznych konkursach recytatorskich,
  • tradycyjnie witamy póry roku z poezją Marii Konopnickiej,
  • zachęcamy dzieci do wykonywania ilustracji do przeczytanych bajek, opowiadań, itp.
  • organizujemy wystawy prac plastycznych w oparciu o teksty literackie,
  • w przedszkolu niemal każdego dnia są czytane teksty literackie: wiersze, bajki, opowiadania.
  • „Książka” – który polega na zapoznawaniu dzieci ze wszystkim co dotyczy książek i poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące dzieci pytania, począwszy od tego jak powstaje książka, do czego służy, jakie są kategorie, skąd możemy brać książki, itp.
  • Wartości moralne w oczach przedszkolaków”- celem projektu jest kształtowanie postaw moralnych, dostarczanie wzorów właściwego, społecznie pożądanego zachowania, podejmowanie rozmów z dziećmi w oparciu o wybrane przykłady opowiadań, bajek, wierszy. Ponadto realizujemy program własny edukacji czytelniczej z elementami bajko terapii : Bajeczka jest dobra na wszystko, którego głównym założeniem jest umożliwianie dzieciom codziennego obcowania z książką, poznawania literatury dziecięcej, rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz pomoc dzieciom w poznawaniu siebie i świata, w zrozumieniu niektórych procesów zachodzących w nim samym i wokół niego.