Kodowanie Odkrywców i Misiów

Zainspirowani przez Panią Małgorzatę Garkowską,  grupa „Odkrywców” zaczęła w listopadzie swoją przygodę z kodowaniem. Kolejnym krokiem było przystąpienie do udziału w przedsięwzięciu

„Czekając na święta  – uczymy dzieci programować”.

Do grupy „Odkrywców” przyłączyli również przedszkolacy z grupy „Misiów”. W obu grupach przez cały adwent trwała realizacja tego projektu. Każdego dnia „Odkrywcy” i „Misie”  wykonywali jedno z zadań zaproponowanych przez organizatorów.

Relacje pozwalające prześledzić jak radzili sobie nasi przedszkolacy z zadaniami można   naciskając nazwy uczestników zabawy:

„Odkrywcy”  – 

 

„Misie” –

Kodowanie w przedszkolu? Oczywiście. To możliwe, a właściwiej byłoby powiedzieć , że przecież elementy takich zabaw pojawiały się już w przeszłości. Tyle tylko, że nikt tego może tak nie nazywał.

Przedszkolacy malowali przecież obrazki wg. określonego kodu,  odczytują różne umowne symbole, itp.  Teraz jednak chodzi o to by elementy kodowania stosowane były w miarę często, systematycznie i w przemyślany sposób.  Takie zabawy sprzyjają  nauce logicznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, pozwalają na rozwijanie wielu kompetencji miękkich. Uczą umiejętności pracy w zespole i współdziałania. Wspierają inteligencję emocjonalną i jeszcze wiele innych wartości można przypisać wspomnianym zabawom.  Początkowo można zaczynać takie zabawy bez sprzętu, wykorzystując  wiele elementów powszechnie obecnych w przedszkolach, na przykład układanki typu memory, domino, sudoku czy logiczne klocki.

Kodowanie może być zintegrowane z różnymi  zajęciami  z zakresu każdej edukacji, np. z matematyką, edukacją językową, edukacją artystyczną, gimnastyką.

Oczywiście kodowanie nie musi oznaczać wykorzystania komputerów w codziennej pracy, ale nie możemy ich unikać.

Wykorzystując sprzęt elektroniczny , roboty czy komputer można uzyskać bardzo dobre rezultaty w pracy z dziećmi, pozwoli nam to uatrakcyjnić zajęcia, unowocześnić je. Niestety siedzenie przed komputerem – jeśli chodzi o dzieci – nie kojarzy się nam zbyt dobrze. Jednak mimo to, często dajemy maluchom, przedszkolakom np. tablet do ręki. Tylko od nas dorosłych zależy czy to co dostarczamy dzieciom będzie dostosowane do ich poziomu i wieku.

Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy – to jedno z zadań zapisanych w nowej podstawie programowej dla przedszkoli.  Nowa podstawa programowa mówi również, że dziecko  podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.  Ponadto : Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu, stąd przedszkole powinno stać się miejscem, w którym dziecko otrzyma pomoc w jego rozumieniu.

Podczas realizacji zabaw w ramach wspomnianego projektu pojawiły się takie, w trakcie których  wykorzystywaliśmy małego „robocika”. Niestety nie jest on naszą własnością,  został jedynie użyczony nam przez zaprzyjaźnioną z nami Panią Małgorzatę Garkowskowską. Bardzo gorąco dziękujemy. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli korzystać z własnych, przedszkolnych Ozobotów.

Na zakończenie należy wspomnieć, że autorką projektu jest Anna Świć , autorka bloga Kodowanie na dywanie. Dziękujemy za fantastyczne inspiracje na wciągające zabawy.